مزایای مالی ناشی از پیاده سازی CRM چقدر است؟

مزایای مالی حاصل از پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) توسط حسین حقیقت ثابت

همواره گفته شده است که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM یکی از برترین ابزارهای مدیریتی می‌باشد (رجوع شود به گزارش Bain & Co) اما پرسش اساسی این است که منفعت و سود ناشی از پیاده‌سازی و بکارگیری این سیستم واقعاً چقدر است؟ و اصولاً چه مزایایی مشهودی سازمان‌ها پس از پیاده‌سازی CRM بدست خواهند آورد؟

خوشبختانه موسسه نیوکلس ریسرچ با انجام پژوهشی در میان بیش از 350 شرکت کوچک، متوسط و بزرگ در شمال آمریکا و اروپا که اقدام به پیاده‌سازی سیستم CRM نموده‌اند، به اعداد و ارقام واقعی از میزان تاثیر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بر سه کارکرد اصلی سازمان یعنی "بازاریابی"، "فروش" و "خدمات مشتری" دست یافته است.

یافته‌های این پژوهش برای تهیه Business Case برای CRM بسیار می‌تواند کاربردی باشد. یعنی به طور میانگین می‌توانید برآورد کنید که در صورت پیاده‌سازی CRM به چه میزان بهبود در سودآوری، درآمد، نرخ از دست دادن مشتری و رضایت مشتری دست خواهید یافت.

برای آشنایی با مزایای پیاده‌سازی سیستم CRM، گزارش مذکور را ترجمه و خلاصه‌ کرده‌ام و برای سهولت مطالعه، در قالب یک فایل پاورپوینت در احتیار علاقمندان قرار داده‌ام. امیدوارم که مفید واقع شود. 

همچنین این مطالب را می‌توانید در پایگاه اطلاع رسانی ICT یا ICTPress مطالعه نمایید:

http://ictpress.ir/Default,fa-IR,ICTPress,Content,NewsDetail,Key,18123.aspx

یادآوری: این برآوردها برای شرکت‌های شمال آمریکا و اروپا محاسبه شده است، اعمال ضرایب مرتبط با کار در ایران را به خود شما عزیزان می سپارم...

پیروز باشید

ارادتمند

حقیقت ثابت

/ 0 نظر / 66 بازدید